måndag 21 mars 2016

Mina erfarenheter av låneförmedlaren MyLoan

Detta inlägg innehåller annonslänkar.

MyLoan säger sig samarbeta med 18 olika långivare (och de visar dessutom öppet vilka dessa är, vilket är både ganska ovanligt och en bra konsumentupplysning!). När jag sökte första gången i februari 2014 svarade 9 kreditgivare på min ansökan (andra gången i augusti 2014 var det bara 5 som kikade på min ansökan). Det kan ha sin förklaring i att flertalet av deras samarbetspartners inte lånar ut på den nivån jag var ute efter (över 250 000 kr) eller att en del till exempel bara sysslar med bil- eller bolån. Fick i alla fall ett erbjudande från Bigbank på 100 000 kr, men med en ränta på 25,7% hade det inte blivit någon besparing jämfört med mina befintliga lån. Det kan dock vara en bra idé att ta ett sådant lån om man vill förbättra sitt kreditbetyg då man kan få bort flera synliga smålån från sin upplysning, vilket i förlängningen kan bana väg för bättre samlingslån (vilket jag senare lyckades med via ett lån av Bank Norwegian). Det kan också vara ett sätt att bli av med ännu sämre SMS-lån.

Låneansökningsförfarandet är enkelt och självförklarande, och man kan tydligt se hur det går med ansökan eftersom man efter ansökan får tillgång till "mina sidor" där man ser vilka som tittar på ansökan och får besked när de beviljar eller nekar. Resultatet får man inom ett dygn, men i de flesta fallen inom ett par timmar om man ansöker under kontorstid.

När jag ansökte hade jag inte särskilt bra kreditbetyg, och var på jakt efter ett samlingslån, men det gav mig i alla fall klarhet i en sak - om man skickar iväg en ansökan på ett högre belopp finns möjligheten att bli beviljad ett lägre.

De anger att de samarbetar med Avida Finans, Bigbank, Bluestep Finans, Collector Bank, Euroloan, FOREX BANK, Ikano Bank, Konsumentkredit, Marginalen Bank, Moneygo, Nordnet, Santander Consumer Bank, Sevenday, Spring Finance, Svea Ekonomi, Swedbank, Villabanken, Wasa Kredit och utöver dessa har jag noterat att de (åtminstone tidigare, osäkert hur det är idag) även låtit Cash2You, CashBuddy, Credento, Ellos, Haléns och Nordax kika på ansökningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar